Založ si blog

Starí ľudia do škôl nepatria?

Hovorieva sa: mladým patrí budúcnosť. Nepochybujem! Ale ako je to vtedy, kým im prichodí žiť spolu so sivovlasou generáciou? Myslí mlaď aj na to, že raz aj ona zostarne? Naozaj potrebujeme deliť učiteľov na mladých (neskúsených) a starých (nepotrebných penzistov), alebo je to iba nápad niekomu sa podlizujúcich politikov?

Čo keby niekoho napadlo predniesť návrh zákona zakazujúceho pôsobiť v politike každému, kto dovŕšil 65 rokov? To by bol frmol!

Ale vážne ‒ kto nevie, alebo vie a ignoruje, že je rozdiel medzi fyzickým a mentálnym vekom? Kto by nevedel povedať zo svojho okolia príklad „vyhoreného“ mladého človeka? Všimli ste si, že medzi laureátmi Nobelových cien bolo za predchádzajúce roky za objavný prínos vede dosť takých, ktorí majú riadne cez 75?

Prečo by napríklad výtvarnú alebo hudobnú výchovu nemohol učiť 67 ročný učiteľ s dobrou fyzickou a psychickou kondíciou? Kto má väčšiu šancu zmysluplne diskutovať so žiakmi na etickej výchove o životných hodnotách a etických zásadách ‒ začínajúci učiteľ alebo učiteľ temer sedemdesiatnik? A čo začínajúci učitelia literatúry, ktorí nikdy v rukách nedržali Malého princa alebo Zločin a trest, či Hlavu XXII?
K silným stránkam učiteľov staršieho veku (k výhodám pre ich učiteľovanie) by som určite započítal skúsenosť. Za desaťročia svojho učiteľovania zažili toľko reforiem a inovácií, že ich navádzanie na ďalšie „novoty“ ani neprekvapí ani nevystraší. A štátom predpísaný obsah svojho predmetu a jeho všakovakú didaktiku majú osvojenú skrz naskrz. Vedia sa rozvážne pohybovať aj za hranicami „povinných učebných osnov“, z vlastnej praxe poznajú nadväznosť medzi ročníkmi, predmetmi aj stupňami vzdelávania. Jednoducho: skúsenosti sa nedajú naučiť, tie možno iba v získať.

V päťdesiatych rokoch minulého storočia napadlo pretváračov sveta zverovať všetko možné zväzákom. Známou sa stala napríklad akcia „Mládež vede Brno“. Po niekoľkých mesiacoch zväzáci zruinovaného Brna dostali pokyn: ustúpte do pozadia.

Ak viete povedať niečo múdrejšie, urobte to ‒ nie je rozumné deliť pracovný kolektív na mláďatá a vyslúžilcov, je rozumné združovať múdrosť a zápal mladých so skúsenosťou a rozvahou. Majú si vzájomne čo ponúknuť.

Kam by mohlo kráčať české školstvo

12.09.2018

KAM BY MOHLA SMEROVAŤ ČESKÁ VZDELÁVACIA POLITIKA Český bEDUin ‒ sprievodca svetom vzdelávania a jeho súženiami, rokoval v polovici augusta s premiérom Babišom o prioritách a konkrétnych viac »

Učiteľské smutno

27.08.2018

UČITEĽSKÉ SMUTNO Výchova, ktorá bola a bude neoddeliteľnou súčasťou práce učiteľov je dnes obmedzovaná, ak nie vylučovaná. Učitelia nemajú v rukách prakticky nič, okrem kvality svojej viac »

Manželstvo s učiteľkou

13.08.2018

MOJA ŽENA JE UČITEĽKA: PÄŤ PRÍČIN, PRE KTORÉ SOM S ŇOU ŠŤASTNÝ Manželia učiteliek sa neraz sťažujú, že ich ženy sú stále unavené, čo môžu ofrflú, neustále prikazujú, nosia si viac »

Hongkong Čína demonštrácia polícia zásah

Polícia v Hongkongu zatkla počas nočných protestov takmer tri desiatky ľudí

25.08.2019 08:30

Polícia použila slzotvorný plyn po viac ako týždni väčšinou pokojných demonštrácií v tejto bývalej britskej kolónii.

potraviny, zelenina, výživa

V obchode s potravinami sú Česi v hlbokom mínuse, najmä pre dovoz mäsa

25.08.2019 07:17

Ak sa niečo nezmení, bude schodok českého agrárneho obchodu najhorší, mohol by presiahnuť aj vlaňajších rekordných 40 miliárd Kč (1,55 miliardy eur).

pôda, peniaze, eurá

Mor a obchodné vojny menia svet

25.08.2019 07:00

Číňania sa v priebehu jedného týždňa dohodli s Rusmi na dodávkach pšenice a sóje. Predtým trvala príprava takýchto dohôd celé mesiace.

Marian Kočner

Koho nachytajú Kočnerove správy a ktorý politik rozhodne voľby?

25.08.2019 06:00

Od postoja jednej menšej strany môže po budúcoročných voľbách závisieť či sa dostanú k moci súčasné koaličné strany alebo opozícia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 12
Celková čítanosť: 12827x
Priemerná čítanosť článkov: 1069x

Autor blogu

Kategórie